Skogsvagn

SKOGSVAGNAR

Stort lastutrymme

När det gäller lastkapaciteten är skogsvagnens lastutrymme den viktigaste indikatorn, ju större lastutrymme desto större stocklast. Palms har jobbat mycket med att optimera lastutrymmet. De har med skickliga ingenjörer och designers lyckats med det utan att det gått ut över vagnens smidighet i skogen.

My Inner Strenx™

Palms-fabriken är certifierade av den svenska ståltillverkaren SSAB för användningen av märkningen ”My Inner Strenx™”. Certifikatet garanterar ett kvalitetskontrollerat råmaterial samt att bearbetningen av det håller hög kvalitet.

3 års garanti

Den profesionella skogsbrukaren annvänder sitt ekipage till max och för att ytterligare förstärka förtroendet lämnar Palms 3 års begränsad garanti på egenproducerade delar.

MWD 3.2 lastarea - 15 ton

Den senaste generationen skogsvagnar från PALMS har nu kommit fram! Det här är den nya modellen MWD 3.2 i lastarea på grind, en 15 ton skogsvagn med en mekanisk drivning via kardanaxel som kopplas till traktorns drivhjulsberoende PTO-uttag. Växellådan på vagnen är anpassad efter traktorns däckstorlek och följer maskinen upp till 10km/h, varpå driften kopplas ur automatiskt med hjälp av sensorer och styrsystemet som medföljer.

I displayen hanterar man diff, grindförskjutningen och även midjelåsningen (vid val av Y-drag). Man får även upp eventuella felkoder och axeltemperaturer. Axlarna är av märket NAF och hittas i flera skogsmaskiner. Axlarna hanterar en hastighet upp till 40km/h.

Vagnen är som standard utrustad med Nokian Forest King 600/50-22,5. 710/40-22,5 Nokian Forest King däck finns som tillval samt möjligheten med mekanisk breddningsbara bankar. De nya Palms 7.94 och 7.86 är två professionella kranar med avancerade stickor/teleskop som har invändig slangdragning.

Den patenterade länken är också en ny produkt som även den har en mycket skyddad slangdragning för en längre drifttid på slangarna för minimalt driftstopp. Denna kombination ger alla möjligheter att tackla all terräng som skogen utsätter dig för och användaren har inga gränser.

13D - 13 ton, dubbelram

D-seriens skogsvagnar från Palms är uppbyggda utifrån en dubbelram vilket gör dem till starka lastbärare med hög lastkapacitet. Palms skogsvagn 13D har en totalvikt på 16000 kg och lastarean mot grinden är 2,85 m².

Här har vi vår storsäljare i det större segmentet. En vagn med dubbel ram med alla dess fördelar, samt möjlighet att hantera våra största kranar. 13D så väl som de flesta av vagnarna i sortimentet går att utrusta med antingen 4WD med robbson-drift eller 2WD med Black Bruin nav-motorer. Driften styrs med kontrolldosa där man kan välja mellan tre olika hastigheter samt se hydraultrycket som går ut till motorerna. Vid beställning av vagn med 2WD kan man välja om man vill ha driften på främre eller bakre hjulparen.

13U - 13 ton

10D - 10 ton, dubbelram

Palms skogsvagn 10D har en totalvikt på 13000 kg och lastarean mot grinden är 2,4 m².


Palms 10D är den minsta av vagnarna i serien med dubbelram. Med dubbelram får man en vagn med låg tyngdpunkt vilket gör att vagnen är mycket stabil även när den inte har någon last. Vridstyv konstruktion som kan hantera kranar upp till 8,5 m. Vagnarna har en gedigen tillvalslista vilket gör att den går att anpassa efter behov. Ramförlängning finns som tillval från modell 8S hela vägen upp till 15D - ett tillval som gör att vagnen hanterar längre material vilket är populärt för de som kör mycket grot (ris).

På bild: 13D 

9S - 9 ton, enkelram

S-seriens skogsvagnar från Palms är uppbyggda utifrån en enkelram vilket gör dem lätta, kompakta och smidiga att manövrera. Palms skogsvagn V9S har en totalvikt på 12000 kg och lastarean mot grinden är 2,25 m².


Med sin grova centrumbalk och väl tilltagna konstruktion är 9s ett riktigt litet kraftpaket. Innovativa lösningar finns även i det mindre segmentet av vagnar. Inget lämnas åt slumpen för att känna säkra produktiva arbetsdagar för brukaren. Boggin är flyttbar i olika fasta lägen för att man ska kunna anpassa vagnen efter sin egen körning och markförutsättningar. De dubbla styrcylindrarna för styrka i alla lägen sitter väl skyddade i konstruktionen. Den nya patenterade lösningen på stöttorna gör att man inte kan lyfta dem rakt upp och möjligen få med dem i griptaget. För att demontera dem måste man först lyfta dem upp, sedan vrida in emot centrum på vagnen. Därefter kan man plocka bort dem från vagnen. Detta är bara en av alla små snillrika lösningar som gör arbetet i skogen okomplicerat och med hög produktivitet.